Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Hoe kon dit gebeuren?? 

Wat kunnen de mogelijke oorzaken zijn? Is het te voorkomen, zo ja hoe !




















Op de begin pagina hebben we gesproken over het zwaartepunt van de camper. Dit is belangrijk om te weten, omdat de natuurkundige krachten werken op het zwaartepunt. Je zou zoals op dit plaatje (hiernaast) de camper kunnen delen in drie assen, Langs-as, Hoogte-as en Dwars-as. De snijlijn van de drie assen vormt natuurlijk het zwaartepunt. De krachten zijn rollen, knikken en gieren. Een lege camper zal voor je gevoel anders rijden dan een maximaal of overbeladen camper. Dan is nog de vraag, hoe is de camper beladen, wat zijn de aanwezige gemonteerde accessoires, wat is de camperindeling. Campers zijn gemiddeld 2,30 m breed. De hoogte is ongeveer 3,00 m en als er veel op het dak is geplaatst vaak iets hoger dan die 3,00 m. De lengte van campers variëren nogal. Een grote groep is circa 7,00 m lang. De spoorbreedte van de gemiddelde camper is rond de 1,80 m. Door de afmetingen, van lengte, breedte en hoogte zien we grote oppervlakte van de voor- achter- en de zijkanten. Dit kan zijn weerslag hebben bij ongunstige weersinvloeden, tijdens het rijden. Vooral de wind richting en sterkte kan nogal bepalend zijn. Vaak hoor ik van camperaars dat ze het veersysteem hebben aangepast , door zwaardere draagveren of hulpveersystemen, zoals luchtvering te monteren. Deze montage van hulpmiddelen brengen geen verandering in de as belasting. Ook het zwaartepunt blijft ongewijzigd.

Indeling van de camper:  Er zijn vele soorten indelingen in campers, Vaste bedden zijn bijna altijd aanwezig. Het vervoer van fietsen was in het verre verleden vaak met een fietsendrager aan de achterzijde van de camper. Daarop stonden dan twee of drie (normale) fietsen. Sinds een jaar of vijftien zien we dat het vaste bed beweegbaar in de hoogte werd. De reden daarvoor was dat de fietsen in de camper onder het bed geplaatst konden worden. Ontwikkelingen gaan door, nu heeft bijna een ieder een E-Bike die mee op vakantie moet. De vaste bedden zijn hoogslapers geworden, waardoor onder de bedden een enorme ruimte ontstond voor fiets en E-Bikes, zonder het stuur of zadel te verstellen. Ik hoor heel vaak het woord garage vallen bij de camper bezitters. Als ik aan de garage thuis denk dan staat deze altijd mudje vol. Ik zie dat ook (te) vaak in de garage van de camper. Fabrikanten geven waarden op tot ca. 100 - 150 kg. De sticker die er was ingeplakt is meestal niet meer aanwezig. Dit geeft te denken.  

 Met behulp van een rij-goot is een (motor)scooter snel ingeladen

Ik laat een ieder nu zelf even nadenken om een inventarisatie te maken van de garage in je eigen camper. Noteer maar op een briefje wat er allemaal aanwezig is. O ja, vergeet dan niet om ook even de massa van de inhoud van de garage vast te stellen. (gewichten) Ik zie soms campers rijden waarbij de vooras uit de veren komt in plaats van andersom. Kortom hoe is het gesteld met de vooras- en achteras druk. Om enig idee te krijgen zou het wegen van de camper aan te raden zijn. Ook hierdoor krijg je inzicht of je nog laadvermogen over hebt, of misschien ben je al overbeladen. Als je dan de vooras- en achteras massa's van de camper vergelijkt dan kun je ook redelijk vaststellen waar het zwaartepunt zit. Dit zal voor een groot deel je rijstabiliteit beïnvloeden. Het onderstaande plaatje kan je hierbij helpen. Wielbasis meten, oversteek/overhang meten. De beïnvloeding van massa in de garage achter de as of erger achter op de camper is zeer groot! Zorg dat de vooraslast niet onder de 1000 kg komt. Twee e-bikes achterop de drager (samen ruim 60 kg) kan de vooral mogelijk ontlasten met 30 kg. Dat betekent dat de achteras belasting met 90 kg toeneemt! (laat dit even op je inwerken!!)

 

Moderne camper hebben vele kastjes die vaak bovenin de camper zijn gemonteerd. In elke camper is elk kastje gevuld. Er zijn geen lege kasten. De hoogslaper en met name de matrassen hebben een behoorlijke massa, die voor het grootste gedeelte achter de achteras zit. De plaats van de schoon- en vuilwater tank zijn soms van invloed indien die dichtbij of achter de as zouden zitten. Constructeurs van campers proberen steeds meer de goede plek te vinden maar compromissen zijn nog vaak van toepassing. 

De meeste campers hebben een volledig zelfzoekende TV-schotel, enkele zonnepanelen en vaak een dak airco. Tellen we hierbij de grote cassette luifel bij op dan hebben we zomaar 100 - 120 kg op het dak van de camper liggen. Duidelijk mag zijn dat het zwaartepunt ook aanmerkelijk naar boven gaat. Windgevoeligheid en overhellen in bochten zal het gevolg zijn.





Rij eigenschappen:


Onderstuurd voertuig: Wanneer de massa aan de voorzijde aanmerkelijk zwaarder is dan de achterzijde (zwaartepunt) dan noemen we dat een onderstuurd voertuig. Bij het doorrijden van bochten heeft het voertuig de neiging om over de voorzijde weg te glijden. Zie plaatje, groene lijn is de neutrale rij-lijn 



Onder: Onderstuurd, rode lijn is de daadwerkelijke rij-lijn (als men niet ingrijpt. snelheid minderen)












Overstuurd voertuig: Wanneer de massa aan de achterzijde aanmerkelijk zwaarder is dan de voorzijde (zwaartepunt) dan noemen we dat een overstuurd voertuig> Bij het doorrijden van bochten heeft het voertuig de neiging om over de achterzijde weg te glijden. (achterzijde breekt uit) Zie plaatje. Groene lijn is de neutrale rij-lijn.



Onder: Rode lijn is de daadwerkelijke voertuigbeweging als men niet in grijpt. (snelheid voor de bocht aanpassen) Voertuig achterzijde roteert om de vooras


Campers zijn veelal overstuurd. De onderste plaatjes zijn van toepassing. Dit komt omdat de opbergmogelijkheden in de camper, denk hierbij aan de garage onder het verhoogde bed, gigantisch is. Weliswaar is er een kilogram beperking vanuit de fabrikant, voor de gebruiker geldt vaak makkelijk inpakken en de maximale ruimte benutten. Het zwaartepunt komt zo verder naar achteren en dichterbij de achteras te liggen. Weging van de voor- en achteras (verschillen) geeft uitsluitsel in hoeverre en de mate van overstuur rij-dynamisch aanwezig is.

Daarbij komt als tweede dat de hoogte van datzelfde zwaartepunt inzet is van instabiliteit. Een hoog zwaartepunt zorgt voor (ernstig) overhellen van de carrosserie van de bovenbouw. (centrifugaal krachten) Ook wordt de camper hierdoor meer wind gevoelig. Voelt vaak niet prettig aan bij het rijden. (Het laten monteren van een stabilisatorstang verbeterd enigszins de situatie tegen overhellen)

Hieronder enkele voorbeelden:



Aanrader:  Om zeker te zijn dat je veilig en binnen de regels van onze wetgeving gebruik maakt van de wegen, is aan te raden om de camper te wegen. Zorg dat ook de watertank gevuld is. Zo stel je vast hoe het zit met de verschillen in de as-lasten voor en achter. Tevens weet je hoe de situatie is ten aanzien van je laadvermogen, as-last en de toegestane maximum massa overschrijding. Voor de wet zijn dit afzonderlijke overtredingen. Achteraslast overschrijding komt bij campers het meeste voor. De boete bedragen zijn NIET gering. Een ernstige achteraslast overschrijding betekent vaak ook dat de vooras druk te gering is. Minimaal 20 % van de beladen massa (totaal gewicht) moet op de bestuurde as zitten!! (vooras)