Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Camper accessoires!

Op het dak

TV-schotel, airco, zonnepanelen, luxe dakluiken

Cassette luifel

Achter- onderzijde

Fietsen, (motor)scooter + drager

Hydraulische stempels, luchtvering

extra stabilisatorstang


Camper accessoires zijn er veel, zie boven. Deze vertegenwoordigen een behoorlijke (zware) massa. Een aantal van hen is gemonteerd op het dak of boven aan de zijkant van de camper. Het zijn allemaal nuttige zaken, echter door de massa van die onderdelen gaat het zwaartepunt van de camper omhoog.

Nu dit woord toch gevallen is hier wat meer over. Elk voertuig heeft een zwaartepunt. Dit is per voertuig verschillend. We moeten ons realiseren dat de natuurkundige wetten van toepassing zijn op voertuigen, zowel statisch (stilstaand voertuig) als dynamisch (rijdend voertuig).

De natuurkundige wetten grijpen aan in het zwaartepunt van het voertuig

Belangrijk is het om te weten waar het zwaartepunt in de camper ongeveer te vinden is. Daarom even wat uitleg!

Enkele begrippen:

Spoorbreedte is de afstand tussen de wielen van één as, zie plaatje (hartafstanden)

Doordat vaak een bestaand chassis (b.v. Fiat Ducato) wordt gebruik ligt de spoorbreedte van de voor- en achteras vast aan de hand van het basis type. 

Wielbasis is de afstand tussen de voor- en achteras van de camper (A) Ook dit zijn vaste maten bij bestaande chassis van b.v. Fiat Ducato. (hart op hart) Er zijn verschillende uitvoeringen leverbaar.

Oversteek/Overhang dit begrip is de hartafstand van achteras tot aan de achterzijde van de camper al dan niet met de toegevoegde fietsen- (motor)scooter drager (B)

Deze drie begrippen vormen de constructie- bouw van de camper. Het zwaartepunt zal ergens liggen tussen de voor- en achteras van de camper zitten. De vraag is echter waar?

 






Door weging van de voor- en achteras  van de camper kun je zien, berekenen waar het zwaartepunt ligt. Voorbeeld 1: Vooras is 1000 kg en de achteras is 1000 kg. Het zwaartepunt ligt dan in het midden tussen de beide assen. Is de wielbasis 3,50 m, dan ligt het zwaartepunt 1,75 m achter de vooras en 1,75 m voor de achteras.

Voorbeeld 2: Vooras is 1000 kg en de achteras is 1500 kg. Het zwaartepunt ligt dan op 2/3 achter de vooras en op 1/3 voor de achteras. Natuurlijk zijn er ook moeilijke berekeningen te maken , maar laten we het eenvoudig en begrijpelijk houden.  Als we weten waar het zwaartepunt zich in de lengte bevindt en daarna bijvoorbeeld de schoonwatertank (120 l) gaan vullen, dan zal het zwaartepunt gaat veranderen.

Alle belading en eventuele montage van accessoires zorgen voor een veranderd zwaartepunt. Niet onbelangrijk kan zijn om de camper in volle bepakking nogmaals te wegen en de as-lasten voor- en achter vast te stellen. Aan de hand van de voorbeelden kun je ongeveer het zwaartepunt in de lengte bepalen. Misschien ook even belangrijk om de wiellasten afzonderlijk te meten, zodat je weet of er links- en rechts verschillende massa's zijn gewogen.  Zo kun je ook beredeneren of het zwaartepunt in het midden (links- rechts) van de camper ligt. Gelijke wieldrukken op één as! 

Enkele voorbeelden van de vele soorten indelingen.








De hoogte van het zwaartepunt vaststellen is wat moeilijker. Om het begrijpelijk te houden is het goed om te weten dat hetgeen boven in de camper wordt gelegd en wat op het dak van de camper ligt, denk aan zonnepanelen airco, TV-schotel, cassette luifel, het zwaartepunt aanzienlijk zal verhogen. Dit zal in het rij gedrag negatief tot uiting komen. Wat onder de vloer van de camper is gemonteerd zoals de beide watertanks, accu's e.d. zal niet zorgen voor een hoger zwaartepunt. Ik zie (gelukkig) de laatste jaren dat camperbouwer hun best doen om laadruimte te maken in en tussen het chassis. Dubbele bodem.