Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Wielbevestiging

Tot voor kort waren caravans voorzien van stalen velgen, die met 4 of 5 wielbouten onwrikbaar waren verbonden met de wielnaaf of remtrommel. De wielbouten werden met luchtsleutels of verlengde kruissleutels vastgezet tot zoals men vaak zegt “een kwartslag voor het afbreken”. Nu geldt het motto vast is vast. Fabrikanten geven bij moderne voertuigen voor elke bout en moer verbinding een aantrekkoppel op. Vaak zien we bij technische specificaties een lijst met aantrekkoppels van de diverse onderdeel verbindingen. Goede (caravan) bedrijven gebruiken bij het vastzetten van boutverbindingen, dus ook bij wielbouten, een gekalibreerde momentsleutel. Wielbouten bij stalen velgen worden veelal vastgezet met 90 Nm. Deze wielbouten zijn meestal gemaakt van 8.8 kwaliteitsbouten. Praktisch gezien zijn er nauwelijks problemen. 



De laatste jaren zien we dat caravan steeds vaker worden voorzien van aluminium of lichtmetalen velgen. Borbet en Autec zijn een paar merken welke op caravans worden gemonteerd. Velgen van uitstekende kwaliteit. Natuurlijk zijn er nog vele andere merken, echter je moet je bedenken dat niet alle lichtmetalen velgen geschikt zijn voor de caravan. Laat je goed voorlichten. De wielbelasting van caravanwielen is van een andere orde dan bij bijvoorbeeld personenautowielen. De bijgevoegde foto laat zien dat het wel eens mis kan gaan. Toch verdient de bevestiging van een aluminium velg enige aandacht. Ogenschijnlijk lijkt de bevestiging gelijk, echter in de borging daar zit het verschil. Stalen velgen kunnen enigszins rond het boutgat vervormen waardoor er een constante voorspanning optreedt, die gezamenlijk met een aantrekkoppel van 90 Nm een probleemloze verbinding garandeert. Aluminium velgen zijn massief, soms voorzien van stalenringen, die samen met conische 10.10 kwaliteitsbouten zijn vastgemaakt aan de remtrommel. Het aantrekkoppel ligt wat hoger dan bij stalen velgen. Veelal is het aantrekkoppel 120 Nm. Zie ook de gebruikershandleiding van je caravan. De bevestiging en borging komen bij aluminium velgen uit de boutverbindingen. Incidenteel is het voorgekomen dat er een velg is los gekomen. Onderzoeken van Alko en Autec hebben aangetoond dat de oorzaak lag in het niet schoon zijn van de verbinding tussen velg en remtrommel. Oorzaken waren bijvoorbeeld een geverfde remtrommel, ernstige roestvorming, die bij montage niet schoon is gemaakt, in samenhang met extreme warmteontwikkeling van de remtrommels. Ook wordt het sterk afgeraden de wielbouten van olie of vet te voorzien, niet doen dus!

Een duidelijke instructie luidt dan ook


-          wielbouten nooit voorzien van olie of vet

-          nooit verf op de platte flens van de remtrommels aanbrengen

-          wielbouten altijd kruislings en gelijkmatig aandraaien

-          aantrekkoppel 140 Nm (i.p.v. 120)

-          na demontage van een wiel na ongeveer 50 km bevestiging controleren (natrekken)



Dan nog even aandacht voor het volgende. Caravans die standaard zijn voorzien van aluminium velgen hebben in het meeste geval een reserve wiel, bestaande uit een stalen velg. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, echter wanneer het reservewiel moet worden gebruikt omdat een er een lekke band is, dan is maar zeer de vraag of de wielbouten van de aluminium velg wel geschikt zijn voor de bevestiging van de stalen velg. Vaak is het conische vlak van de bout anders of enigszins bol en niet geschikt voor de stalen velg. Op de foto worden enkele soorten wielbouten getoond. De laatste jaren krijg je als het goed is een plastic zakje met wat (reserve) wielbouten bij de caravan cadeau! 



Niets is minder waar, deze wielbouten moeten worden gebruikt indien de stalenvelg wordt gemonteerd aan een van de remtrommels. Een afgelopen wiel zorgt over het algemeen voor grote materiele schade aan de caravan. Indien u niet in het bezit bent van reserve wielbouten, kunt u zich het beste in verbinding stellen met uw caravan dealer. Voorkomen is beter dan repareren!.


Technische Commissie.NCC

Theo Gerrits