Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

TYRON-TPMS Bandencontrole.



TYRON - TPMS

Flat Tyre Protection

Tyre Pressure Monitoring System

Enige tijd geleden kwam ik in contact met Triorep in Scherpenzeel. Voor vele een bekend adres als het gaat om vakkundig caravanonderhoud, temeer als zich specifieke problemen voordoen met onder andere remmen en onderstellen. Natuurlijk ook het adres voor vooruitstrevende veiligheid voorzieningen en innovatie in caravans, zie www.triorep.nl 

Het Tyron systeem is een gedeelde metalen ring die de diepte van het velgbed opvult, waardoor wordt voorkomen dat bij een lekke band de hiel van de band van de velg wordt gedrukt. Een veiligheidssysteem dat na lekkage een redelijke grip tussen band en wegdek blijft garanderen, immers rubber met de ondergrond heeft een betere hechting dan staal / aluminium met de ondergrond. Tyron voorkomt ook schade aan de velg.Het Tyron systeem heeft zijn nut al bewezen! Nu blijkt dat Tyron zijn systeem heeft uitgebreid met TPMS, enkele elektronische componenten, waardoor het mogelijk wordt de bandenspanning en temperatuur per band kan worden afgelezen. Dit zowel voor de trekkende auto maar ook voor toepassing op de caravan.Interessant om dit eens nader te beschouwen.Het Tyron systeem bestaat uit een metalen ring verdeeld in twee helften die voorzien van plastic (opvul)doppen. De metalen ring helften worden middels een bout verbinding met elkaar verbonden. Deze montage moet op een zorgvuldige wijze worden gedaan. Voor het aanbrengen hiervan is een speciaal hulpmiddel nodig, zie foto .


Per band kunnen er sensoren worden geplaatst, die de bandenspanning en bandentemperatuur meten en draadloos doorsturen naar een handzame ontvanger/monitor. Op een klein LCD scherm kun je de waarden per band aflezen.

Het blijft niet alleen bij het aflezen van de temperatuur en spanningswaarden.
Er zijn een aantal instellingen mogelijk, zodat een zinvol waarschuwingssysteem is voor aflopende bandenspanning ( een leeg lopende band), een te hoge bandenspanning (oplopende bandenspanning) en een temperatuur waarschuwing (te hoge temperatuur).





De waarschuwingen kunnen bestaan uit een rood oplichtend LED lampje en/of een akoestisch signaal, een en ander afhankelijk van de ernst van het probleem. Beide waarschuwingen tegelijk betekent een ernstig probleem!
De ontvanger/monitor kan maximaal 20 (banden) sensoren verwerken. Voor de caravan bezitter komt dit neer op 6 tot 8 sensoren als men alle wielen van de combinatie wil benutten.

.



Mijn prioriteit zou zijn ten minste de achteras van de auto en de caravanwielen. Als je bijvoorbeeld door een lekke band de spoorkracht verliest op de achteras van de auto, zou dit mogelijk de combinatie kunnen doen scharen. Een vroegtijdig signaal kan erger voorkomen.  Bij problemen bij de caravanbanden geven de sensoren direct een signaal zodat je het probleem in de kiem kunt smoren. Zonder voorzieningen is het onderkennen van bandenproblemen bij de caravan nauwelijks waarneembaar. De stabiliserende koppeling brengt geen instabiel gevoel over naar de auto. Vaak zie je dat externe je waarschuwen bij een dergelijk voorval..


Het systeem wordt gevoed door een oplaadbare batterij. Via een 12 volt adapter kunnen de batterijen via de sigarenaansteker worden opgeladen..
Nadat ik het systeem heb laten monteren op de achteras van mijn auto, ben ik wat gaan experimenteren met de bandenspanningen. Ik heb vele ritregistraties bijgehouden en digitaal vastgelegd. Eveneens heb ik een aantal ritten gemaakt met een caravan, waarbij twee soorten banden werden gebruikt onder wissellende bandenspanning. De rij route en de gereden snelheid waren steeds gelijk. De ritten met de caravan werden op één dag uitgevoerd. Duidelijk is geworden dat er een relatie bestaat tussen bandenspanning en bandentemperatuur. Ook het soort banden dat wordt gebruikt kan van invloed zijn. Bij de auto waren de bandentemperaturen variërend tussen de 24 en 38 graden Celsius met een bandenspanning van 3.0 en 2.5 bar. Bij een bandenspanning van 2.0 bar liep de bandentemperatuur met enkele graden op. De resultaten van de caravanbanden zijn wat zorgelijker. Gebruikt werd een caravan van het merk TEC met een massa van een gewogen massa van 1420 kg. Gebruikt werden een Vredestein band “Sprint Classic” 185 HR 14 load-index 90 en een Cheng Shin band Light Truck 185 R 14 C load-index 102/100.

Vredestein band: Bandenspanning .        5.0 bar             temperatuur 38 graden Celsius

2.5 bar            temperatuur 47 graden Celsius

2.0 bar            temperatuur 51 graden Celsius

Cheng Shin band: Bandenspanning  .     5.0 bar    temperatuur 38 graden Celsius

                                                          2.5 bar             temperatuur 55 graden Celsius

                                                          2.0 bar             temperatuur 62 graden Celsius


Opvallend maar verklaarbaar is het dat Vredestein, een normale radiaalband, minder warmte ontwikkeling veroorzaakt dan de versterkte Cheng Shin band. 

De laatste jaren is er veel discussie over de kwaliteit van de banden die gemonteerd worden bij caravans. Natuurlijk zijn er prijs en kwaliteit verschillen. Ik ben er echter van overtuigd dat naast kwaliteitsverschillen de draagkracht (load-index) en bandenspanning de grootste boosdoeners zijn van knallende banden. Tijdens het rijden met een caravan zijn dynamische krachten van toepassing, die maar over twee wielen kunnen worden verdeeld.Denkbaar is het dat nagenoeg de gehele caravanmassa op momenten op een wiel komt te rusten. Een overwaarde in de load-index is dan ook geen luxe. Bij grotere caravans zal de bandenspanning ongeveer 4,5 bar of meer moeten zijn. Kleinere caravans zitten tussen de 3,5 en 4,5 bar. Een hogere spanning geeft vaak beter resultaat, een te lage spanning leidt tot problemen. Bandenfabrikanten geven in relatie met de load-index, minimale bandenspanningen op. Ik zie dat vooral caravanfabrikanten terughoudend zijn om deze bandenspanningen voor te schrijven. Begrijpen kan ik dat wel. Harde banden geven minder veercomfort, wat weer betekent dat oneffenheden van het wegdek wat meer naar de bovenbouw van de caravan worden doorgeven. Misschien wordt het wel tijd voor luchtvering onder caravans in plaats van progressieve rubbervering. Binnen de auto branche en de EEG in Brussel (Europese typekeuring personenauto’s) is een discussie gaande over het verplicht stellen van banden spanningsensoren in de wielen van de auto. Waarom? Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste auto’s rijden met een te lage bandenspanning. Een juiste of een iets te hoge bandenspanning kan behoorlijk wat energie (brandstof) besparen en het komt de besturing (stuurgedrag) en wegligging van de auto ten goede..
Doordat het Tyron TPMS systeem de banden temperatuur meet en een temperatuur instelling mogelijk maakt, kan bij een overschrijding van een ingestelde temperatuur een alarmsignaal worden gegeven. Omdat oploopremmen van caravans nog al eens blijven slepen, en overmatig warm worden (vooral bij het afdalen in bergachtige gebieden) maakt Tyron het mogelijk een voorwaarschuwing te geven bij een te hoog oplopende bandentemperatuur, die mogelijk veroorzaakt wordt door de warmte ontwikkeling in de remtrommel. Een goede interpretatie zal in de gebruiksaanwijzing moeten worden meegegeven.Door mijn testervaringen ben ik ervan overtuigd geraakt dat Tyron TPMS bij caravanbanden een zeer nuttig en betrouwbaar hulpmiddel kan zijn, als vroegtijdige waarschuwer bij langzaam leeg lopende banden, lekke banden (klapband) en temperatuuroverschrijding, met indirect een mogelijke indicator voor oververhitte remmen, waardoor handelend optreden van de bestuurder erger kan worden voorkomen.




Theo Gerrits

 Medewerker Technische Advies Commissie