Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Fietsen in de caravan

Fietsen en de caravan!

Tijdens mijn vakantie  ontmoette  ik op ons mooie terrein in Geulle de Familie Hendriks uit Barneveld.
Achter hun Solifer caravan stond een fietsenrek met daarop twee fietsen.

Nieuwsgierig als ik ben wilde ik wat meer info.
We raakten in gesprek en natuurlijk kwam het fietsenrek ter sprake, temeer omdat ik bezig houd met de stabiliteitsproblematiek van caravans.
Het fietsenrek bestaat  uit twee metalen wielgeleiders en een houten hulpframe, deels bekleed met een rubber bescherming.  Het geheel was zodanig geconstrueerd dat het  paste in het middenpad van de Solifer. Door de pasvorm en de rubber bekleding was het fietsenrek min of meer vast verbonden was met de caravan. De fietsen worden tijdens de reis in het rek geplaatst en beide middels een stangetje(zie foto) met elkaar verbonden, gevolgd door een paar spanbanden.
De familie Hendriks vervoerd al meer dan 20 jaar hun fietsen op deze manier. In al die jaren zijn er geen schermutselingen geweest met de fietsen waardoor de caravan beschadigd zou zijn.
Vanuit de stabiliteitsproblematiek heb ik  hen geprezen op de wijze waarop de fietsen werden vervoerd. De meest stabiele factor is het vervoer van lading (fietsen) op of ter hoogte van de caravan as.
Bij het vervoer van fietsen op de dissel ontstaat er instabiliteit in de caravan. Ook de kogeldruk zal fors toenemen en mogelijk overschreden worden. Door te compenseren, lading achter in de caravan aan te brengen ontstaat een tweede instabiliteit. Deze lading ligt ver van de trekhaak/koppeling wat de slinger gevoeligheid stimuleert.




Een fietsenrek  met fietsen achterop de caravan vermindert  de kogeldruk.  Over het algemeen behoeft dat geen probleem te zijn.  Een kogeldruk tussen de 40 en 80 kg zijn de waarde die veel gehanteerd worden. (vaak een gevoelskwestie) Omdat de fietsen achterop de caravan zijn geplaatst (2 fietsen + rek) vertegenwoordigt dit zeker 50 kg. Deze massa zit op het meest ongunstigste punt van de caravan vele meters van de trekhaak. Deze massa zorgt voor (slinger-) instabiliteit. Het werkt als de slinger van de klok. (koppel = kracht x arm)
Mijn ervaring leert dat de kritische snelheid met 15 tot 20 km afneemt. Vrij vertaalt betekend dit dat je minder hard kunt rijden als je de fietsen (achterop) meeneemt.
De Familie Hendriks heeft de beste oplossing aangedragen, met daarbij ruim 20 jaar stabiliteit ervaring , dank daarvoor. Voor mij een reden om hiervan een kort berichtje te maken.
Zover ik weet rusten er geen patenten op het voorwerp.

Theo Gerrits

Medewerker TAC