Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Caravan kilometer registratie.

Kilometerregistratie voor caravans!

Al jaren ben ik bezig met het bijhouden en registreren van de gereden kilometers met mijn caravans.

Omdat dit nogal wat administratie met zich mee brengt en soms registreren vergeten wordt,  ga je denken aan andere (automatische) oplossingen.

Waarom zul je zeggen? Ten eerste om enig idee te hebben welke afstanden (kilometers) er met de caravan worden afgelegd of wanneer moet ik onderhoud plegen etc. Je kijkt om je heen en warempel er zijn oplossingen voor een automatische kilometer registratie. Een hubodometer, naafteller zogezegd welke wordt (werd)gebruikt in de zware aanhangwagens en opleggers. Na wat zoeken en googlen kwam ik uit bij de Amerikaanse firma Stemco en de Duitse firma Jost.  Na van beide fabrikanten een exemplaar toegezonden te hebben gekregen bleek dat door de grote diameter de Stemco niet geschikt was, dit door de kleine steekcirkel van de caravanwielen.

Jost daarentegen past met zijn 80 mm doorsnee binnen de steekcirkel, zodat het wisselen van het caravanwiel mogelijk blijft. In de leveringslijst van de hubodometers zijn verschillen wielmaten weergegeven, zodat je deze kunt afstemmen aan de rolomtrek van de caravanbanden. Voor de caravanwielen (maatvoering) zijn geschikte exemplaren beschikbaar. De montage van de naafteller geschied op het middendeel van een van de caravanwielen. Met een aangepaste naafdop en of een metalen plaatje wordt de naafteller vastgezet, mogelijk aangevuld door een kleine hoeveelheid sikaflex. De bevestigingsmogelijkheden zijn afhankelijk van de velg soort. (stalen – of lichtmetalenvelg) Het streven is dat de naafteller aan de velg is gemonteerd, zodat wielen kunnen worden gedemonteerd zonder demontage van de naafteller. Desgewenst kan de naafteller middels een passende deksel worden afgedekt.

De aanschaf van een naafteller als kilometerregistratie systeem is eenmalige en indien gewenst overzetbaar naar een volgende caravan. De naafteller is mechanisch en onderhoudsvrij en kan op 1 km na 1 miljoen kilometer registreren. Inmiddels heb ik op mijn caravan de naafteller gemonteerd en zorgt voor een feilloze registratie van mijn gereden caravankilometers.

Om een naafteller aan te schaffen zijn mogelijk de volgende argumenten te overwegen.
Waarom kilometer registratie?

Aantoonbaar gereden kilometers bruikbaar voor,

-          Onderhoudsbeurten, km stand op Bovag - Focwa formulieren

-          Verkoop inruil

-          Verzekeringsmaatschappijen

-          Slijtage indicaties van verschillende onderdelen, o.a. banden en remmen

-          Garanties, na aflevering of onderhoudsbeurten

 

Mocht de interesse voor de aanschaf van een naafteller (kilometerregistratie) bij uw gewekt zijn dan kunt u contact opnemen met  Jos Oostveen van de Firma TRIOREP BV te Scherpenzeel,  033-2778866 of info@triorep.nl . De Firma TRIOREP gaat zorg dragen voor de levering en montage van de naafteller.

Verantwoord onderhoud:
In vele instructieboekjes behorende bij caravans lees ik dat onderhoud intervallen van de diverse onderdelen bij bepaalde kilometerstanden zou moeten plaatsvinden. Door een goede kilometerregistratie wordt dit vergemakkelijkt en is het verantwoordt om de onderhoudsbeurten  te koppelen aan het aantal gereden kilometers en niet zozeer aan het verstrijken van maanden of jaren.  Door montage van de onderhoudsvrije hoekcontact lagers bij nieuwere caravans (euroas) is op as- niveau het onderhoud aanmerkelijk verminderd.

Onderhoud bij elke 10.000, 15.000 of 20.000 km, zegt u het maar.

Natuurlijk heb ik daar een mening over.
Bij een nieuwe caravan 15.000 km of na 5 jaar, daarna elke 10.000 km of na 3 jaar. (zie datum eerste toelating in het kentekenbewijs) Onderhouds beurten bij kilometerstanden 15000 -25000 - 35000 km etc, of 5 - 3 - 3 etc. na datum eerste toelating, zie kentekenbewijs.

Als ik spreek over gereden kilometers, dan bedoel ik daar weg- en rijveiligheid mee, gerelateerd aan onze technische eisen uit de Regeling Voertuigen. Ik denk hierbij aan remmen, wiellagers, banden, koppeling, verlichting etc. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, bij twijfel is het dan ook verstandig een deskundige te raadplegen. We hebben in Nederland een bestand van ongeveer 450.000 caravans. Mogelijk dat eigenaren van caravans deze onderhoud intervallen zouden kunnen aanhouden. Ik weet dat slechts een klein deel van die 450.000 teveel (onnodig) onderhoud laat plegen, terwijl het overgrote deel niet of nauwelijks aan onderhoud toekomt of voor onderhoud wordt aangeboden. Ook de caravan branche kan hier een steentje aan bijdragen. Vooralsnog zou dit een mooi alternatief of voorloper zijn op de APK-keuring voor lichte aanhangwagens.
Over andere zaken dan rij- en wegveiligheid, zoals vochtmeting, gasslangen, drukregelaars etc. binnenkort een apart artikel.

Met vriendelijke groet
Bedenker van de caravan kilometerregistratie

Theo Gerrits

Medewerker Technische Adviescommissie  NCC

0651027837