Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Camera als SPIEGELS.

Achteruitrijcamera als (hulp) spiegel (deel 1)

De laatste jaren is er heel veel aandacht voor de dodehoek bij vrachtauto’s. Jaarlijks vallen er dodelijke slachtoffers en zwaar gewonden tengevolge van die dode hoeken. Door de constructie en afmetingen van vrachtauto’s ontstaan er dode hoeken voor-  en rechts van die voertuigen. Naast het gebruik van de verplichte spiegels wordt er Europees ook hard gewerkt aan hulpmiddelen om deze dode hoeken zichtbaar te maken. Thans is het voor vrachtauto’s wettelijk toegestaan dat er camera-monitorsystemen worden gebruik. In de nabije toekomst zal er zelfs een verplichting komen tot het gebruik van monitorsystemen. Voor de personenauto’s en kleine bedrijfsauto’s gelden alleen spiegeleisen. (linker- en rechterbuitenspiegel en spiegel (uitzicht) eisen)) Naast het gebruik van de wettelijk voorgeschreven spiegels is het niet verboden een camera te gebruiken.

  Sinds een jaar of zeven maak ik gebruik van een camera achter op de caravan. Deze camera is zo afgesteld dat het achteropkomende verkeer duidelijk in beeld komt. Het uitzicht strekt zich uit vanaf 2 meter achter de caravan tot de horizon. (Elke gebruiker kan deze instelling naar keuze maken) Tijdens het rijden zijn de twee fietsen achterop ook deels in beeld. Ik kan u melden dat ik met grote tevredenheid gebruik maak van de camera. De spiegels en de spiegelafstelling voldoet aan de wettelijk eisen, maar de camera geeft een volledig beeld achter de caravan, meer dan de wetgeving voorschrijft. Alle voertuigen en objecten kunnen worden waargenomen met als gevolg een compleet overzicht van hetgeen er achter je gebeurt. Vooral bij drukte, vele rijstroken en complexe verkeerssituaties geeft dit rust en overzicht, waarbij je beter kunt inspelen op het overige verkeer. Geen last meer van dode hoeken! Voor de duidelijkheid de wettelijke voorgeschreven spiegels en de spiegeleisen (uitzichten) blijven verplicht. De camera is een nuttige accessoire. De prijzen van een kleuren camera en een monitor/lcd scherm beginnen rond de € 150,-  á € 200,-  

 

Het inbouwen van de monitor of lcd scherm in de auto levert nauwelijks problemen op. Het plaatsen van de camera op de caravan kost wat meer hoofdbrekens, met name de bekabeling netjes wegwerken. De camera behuizing met beugel kan met wat sikaflex op de achterwand worden gemonteerd. Gelukkig zijn er de laatste jaren camera ‘s die een draadloze overdracht hebben naar de monitor. Houd er rekening mee dat een draadloze verbinding soms tot enige storing kan leiden, zeker bij lange caravans. Verstandig is het dan om de camera elektronica in de disselbak te bouwen, zodat er een goed en storingsvrij contact wordt verkregen. Diegene die rijden met een camera systeem zijn uitermate tevreden over de resultaten. De beeldvorming van de camera is vele malen beter dan de trillende caravanspiegels. Hierbij een paar internetadressen omtrent camera’s.



Ik heb reeds een paar camera systemen met succes ingebouwd. Voor informatie kunt u bellen of mailen 0651027837 bid420@telfort.nl

Theo Gerrits

Medewerker Technische AdviesCommissie NCC 






Deel 2

Betere gezichtsvelden met camera/monitorsystemen.

Enkele jaren geleden schreef ik al eens over het gebruik van een camera op de caravan.
Een zeer aan te bevelen accessoire, dit omdat dit achter de caravan veel meer zicht geeft dan wel gebruik van spiegels dan ook. Natuurlijk, wettelijk gezien moeten nog steeds spiegels of hulpspiegels worden gebruikt.  Nu ik een nieuwe caravan heb gekocht heb ik tevens maar een nieuwe camera set aangeschaft. Niet meer zwart/wit maar een kleuren camera en een kleurenmonitor van 7 inch.
Omdat er bij draadloze systemen nogal eens ontvangst- en storingsproblemen zijn, heb ik gekozen voor een bedraad type. Het betekent wel dat je een verbindingskabel nodig hebt, tussen auto en caravan, maar dan weet je ook dat je te allen tijde verzekerd bent van een glashelder beeld.  De foto’s spreken voor zich.


 

Tevens heb ik nog een kleine camera gekocht en deze geplaatst in de caravan.  Nabij de voorruit van de caravan is deze caravan geplaatst. Tijdens het rijden kan ik de monitor schakelen van camera 1 naar camera 2 visa versa. Enige tijd heb ik de camera gericht op de achterzijde van de auto. Vanuit de caravan camera was de achterzijde van de auto, maar ook de dissel en de koppeling zichtbaar.
Gelet op mijn hulp- controlemiddelen  voor al dan niet remwerking, had ik gehoopt dat de lampjes via de camera zichtbaar zouden zijn. Helaas is dit niet het geval. (afstand te ver van de camera) 

Nu heb ik de camera gericht in de caravan zodat nagenoeg het gehele interieur zichtbaar is. Het geeft een prettig idee dat je tijdens het rijden even naar binnen kunt kijken. De verbinding tussen de auto en caravan heb ik middels een paar stereo pluggen gerealiseerd. De twee kabels van de auto worden in de disselbak aangesloten. Ik kan u zeggen dat het heel ontspannen rijdt wanneer je voor, achter en opzij een goed zicht hebt. Een camerasysteem is dan ook zeer aan te raden. Mijn systeem kost € 169,-, de tweede camera € 39,--. De firma SPY te Dordrecht verkoopt vele soorten systemen.

In de transportsector worden vele camera’s en monitoren gebruikt, die wettelijk ook zijn toegestaan en in de plaats zijn gekomen van spiegels.
In de nabije toekomst zal dat waarschijnlijk ook voor de personenauto’s mogen. Nu moet je nog steeds spiegels en hulpspiegels gebruiken.  Het hebben van een camerasysteem naast de spiegels is niet strafbaar. Ik kan het je van harte aan bevelen.

 

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits Technisch redacteur NCC