Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

CARAVANTECHNIEK


In de caravantechniek zijn in vergelijking met auto's niet zoveel vernieuwingen. Remmen koppelingen en onderstellen zijn reeds lange tijd onveranderd. Het zijn eenvoudig mechanisch werkende systemen die zo nu en dan onderhoud nodig hebben.

De vernieuwingen zitten veelal in de bovenbouw van de caravan. Vooral de elektrische voorzieningen en apparatuur die tegenwoordig door een computer of App kunnen worden aangestuurd. Denk bijvoorbeeld aan de moderne verwarmingssystemen in caravans.

Ook accessoires zoals een Mover, sattelietschotels e.d zijn van een hoogwaardig technisch gehalte.

Bij de caravanbedrijven in Nederland is het dan ook van belang dat de technische kennis op peil wordt gehouden door bijscholingstrajecten van de diverse technische aspecten. Bijvoorbeeld de nieuwe zelfstellende oploopremmen van ALKO, die een andere aanpak vereist dan de traditionele remmen.

Bij verkeerd handelen kan het leiden tot schade aan de reminrichting. 

Je kunt, en mag ook verwachten dat de BOVAG en FOCWA Caravan en Aanhangwagen bedrijven hun leden op gezette tijden opleiden en bijspijkeren op nieuwe en veranderde technieken. Ik pleit dan ook voor opgeleide en gecertificeerde monteurs

 

Verzekeringsmaatschappijen hebben soms wat ondoorzichtige polisvoorwaarden. Soms lees je teksten waar je twee kanten op kunt. Toch zien we ook dat sommige maatschappijen polissen aanpassen als het gaat om caravans. 

Onderwerpen zoals banden remmen maar ook het noodzakelijk onderhoud staan in de polis voorwaarden. Als verzekerde moet je kunnen aantonen dat je bij regelmaat onderhoud pleegt aan je caravan. Sommige omschrijven dat dit door een deskundig bedrijf gedaan moet worden. Echter ze geven geen definitie welke bedrijven deskundig zijn. Je mag verwachten dat ze BOVAG en FOCWA caravan onderhoudsbedrijven bedoelen als deskundig, maar je leest het niet! Ook de onderhoudsfrequentie is lang niet altijd duidelijk. We kennen bij de caravans (nog) geen APK verplichting!  Wanneer en hoe vaak moet je dan onderhoud plegen? Elk jaar, om de 2, 3 jaar? BOVAG en FOCWA promoten om de 2 jaar een onderhoudsbeurt. Indien je de caravan veel gebruikt en veel kilometers worden afgelegd en wanneer je met de caravan regelmatig in de bergen rijd, dan jaarlijks. Om en om een kleine onderstel beurt en grote onderhoudsbeurt. Een verzekeringsmaatschappij spreekt van intervallen van 36 maanden.   


Om de bedrijfszekerheid van de caravan te waarborgen lijkt het me zinvol de voorstellen niet in de wind te slaan.

 






























Vakantiekriebels

Je voelt de vakantiekriebels opkomen. Heerlijk er even tussenuit. Even relaxen, lekker zonnebaden, cultuur opsnuiven of juist een actieve vakantie. Gaan we met het vliegtuig, auto of fiets. Wordt het een hotel, vakantiebungalow, tent, vouwwagen of caravan.  Laat je vakantietijd niet bederven en ga dus goed voorbereid op pad. Als je met de auto en caravan of vouwwagen op pad gaat, is het verstandig om er zeker van te zijn dat alles in orde is. Een caravan trekken is geen pretje voor een auto, zorg ervoor dat deze in topconditie zijn. Ook voor de caravan is onderhoud vereist. Genieten van een wel verdiende vakantie begint bij een goed en optimaal onderhoud van auto en kampeermiddel. Het is zeer aan te bevelen om het technische gedeelte van zo’n onderhoudscontrole uit te laten voeren door gerenommeerde vak specialistisch, gecertificeerd Bovag / Focwa bedrijf. Jaarlijks halen een half miljoen Nederlanders hun caravan weer uit de stalling om er voor langere of kortere tijd mee op pad te gaan. Lekker weg in eigen land of op verkenning in het buitenland. Helaas wordt bij sommigen de pret bedorven door een ongeval. ‘Ach, dat overkomt mij niet’, zult u misschien denken. Dat dachten zij, die het wél overkwam ook; zij werden met de harde werkelijkheid geconfronteerd. Probeer dit te voorkomen; sluit risico’s zo veel mogelijk uit. Enerzijds, door vooraf de technische staat van uw caravan te controleren en gebreken te verhelpen. Anderzijds, door je goed te laten informeren over verkeersregels in het buitenland en over weer-(s) en verkeersomstandigheden. 

Een prettige vakantie!


Aanschaf

De aanschaf van een vouwwagen of caravan is vaak een hele stap. Het is belangrijk vooraf een aantal zaken op een rijtje te zetten. Een aantal persoonlijke eisen spelen daarbij een rol. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de keus tussen een vouwwagen of caravan, de grootte van een eventuele caravan, de indeling ervan, het aantal slaapplaatsen, de uitrusting, het uiterlijk, de aankoopprijs, enzovoort. Misschien wat minder voor de hand liggend, maar daarom niet minder belangrijk, zijn zaken als: wat kan en mag de auto trekken? Wat is het effectieve laadvermogen van de caravan? Ben ik in het bezit van het juiste rijbewijs?

Zijn de noodzakelijke documenten bij de caravan aanwezig? Bij de aanschaf van een gebruikte caravan is het zinvol te laten controleren of de caravan technisch in orde is. Of de caravan niet van diefstal afkomstig is en of het opgegeven bouwjaar van de caravan juist is. Ieder jaar worden er vele caravans gestolen en een  zeer klein gedeelte komt weer bij de rechtmatige eigenaar terug. 

De waarde van een caravan wordt mede bepaald aan de hand van het bouwjaar. Natuurlijk is ook de staat waarin de caravan verkeert een indicatie voor de reële verkoopwaarde. Particulieren en handelaren zijn helaas niet altijd te goeder trouw bij de verkoop van caravans. Om te voorkomen dat er een caravan gekocht wordt die van diefstal afkomstig is, of die in werkelijkheid ouder is dan het bouwjaar dat bij de verkoop wordt opgegeven, is het goed om een aantal zaken goed in de gaten te houden. (zie verder rubriek auto/caravanpapieren)

 

Veilig met de auto en caravan op stap

Houd de snelheid van je combinatie onder controle. In Nederland mag je buiten de bebouwde kom niet harder worden gereden dan 80 km per uur. Op autowegen en autosnelwegen geldt sinds 1 mei 2009 een maximum snelheid van 90 km per uur. Om geen bekeuring te krijgen is het raadzaam deze snelheden in acht te nemen. Bij snelheden van 80 á 90 km per uur kun je de combinatie van auto en caravan in bijna alle gevallen goed onder controle houden, hoewel voorzichtigheid is geboden. Verraderlijke situaties kunnen ontstaan bij afdalingen en zijwind. Bij slingerende voertuigcombinaties speelt de snelheid meestal een bepalende rol. Kortstondig snelheid verminderen (remmen) zal de oplossing bieden tot stabilisering. Een hevig slingerende caravan is moeilijk in bedwang te houden en bij niet tijdig handelen zal dit leiden tot een chrash. Er zijn zogenaamde ‘slinger bedwingers’ in de handel. Het gebruik van zo’n slinger bedwinger is beslist geen vrijbrief om sneller te rijden dan 80 of 90 km per uur. De slinger bedwinger is bestemd voor het opvangen van de eerste slinger van de caravan in onvoorspelbare situaties, bijvoorbeeld bij plotselinge zijwind. Tijdens het rijden met de caravan moet je rekening houden met de totale lengte van de combinatie. Neem bijvoorbeeld de inhaalmanoeuvre. Als met de combinatie bij een snelheid van 80 km per uur een auto wordt ingehaald die 60 km per uur rijdt, is daar bijna een halve kilometer voor nodig! Wees alert op passerende grote voertuigen, vooral bestelbussen en vrachtwagencombinaties. Deze kunnen door een soort vacuümwerking of luchtstuwing voor onaangename verrassing zorgen: een plotselinge ‘klap’, die zeker op de zijkant van de auto/caravan nogal hard aan kan komen. Geadviseerd wordt in zo’n geval, licht met het stuur te corrigeren en intussen het gaspedaal los te laten, en – indien mogelijk – wat naar rechts uit te wijken. 


Reisroute
Raadpleeg thuis een goede wegenkaart. Maak tijdens de voorbereidingen van de rit een lijst met namen van plaatsen die op of langs de te volgen route liggen. Ook het opschrijven van weg nummers is erg handig. Op internet staan vele route planners ter beschikking, waarbij diverse routes kunnen worden gemaakt en vervolgens worden uitgeprint. Een routelijst in de auto kan nuttig zijn. Dat vergemakkelijkt de plaatsbepaling en de routekeuze via wegwijzers. Op de meeste borden staan namelijk alleen de hoofdrichtingen aangegeven. Vermijd met uw combinatie zo veel mogelijk centra van steden en dorpen met vaak smalle en bochtige straten. Op smalle bergwegen vereist het rijden met de combinatie auto/caravan meer stuurkunst dan op snelwegen. Denk eraan dat in een bocht in een smalle weg de caravan kan gaan overhellen. Verder bestaat de kans dat de opbouw langs de bergwand schuurt. Het ‘nemen’ van bergpassen vereist ervaring. Grote bergovergangen, zoals de Gotthard- en de Brennerpas, kunnen zonder veel problemen worden gereden. Het is aan te raden smalle en steile bergpassen met de caravan te mijden. Op goede wegenkaarten worden de hellingpercentages aangegeven met ‘geschikt’ of ‘ongeschikt’ voor de caravan. Het is onverstandig deze adviezen te negeren. Algemene vuistregel voor het rijden in de bergen: bergafwaarts in dezelfde versnelling als bergopwaarts. Mocht de snelheid bij het afdalen toch te groot worden, dan af en toe kort en krachtig afremmen en indien mogelijk een nog lagere versnelling kiezen. Bij dat eventueel terugschakelen moet de ontkoppelingsfase opgevangen worden door afremmen, om te voorkomen dat je de lagere versnelling niet kunt vinden. Het gebruik van navigatie-apparatuur geeft niet in alle gevallen een goede en probleemloze route weer. Navigatiesystemen zijn gebaseerd op personenauto’s en houden geen rekening met de afmetingen van je combinatie. Dit kan zo hier en daar nogal eens voor verrassingen zorgen. Te smalle straten, een te laag viaduct. Ook kan het navigatiesysteem uitvallen. Zorg dat je altijd een goede gedetailleerde wegenkaart in de auto aanwezig hebt.
Er zijn momenteel enkele merken navigatiesystemen die software pakketten voor vrachtautocombinaties te koop aanbieden. Deze pakketten bieden mogelijkheden om onder andere breedte, hoogte, lengte en aslast in te geven, waarna de navigatiesoftware de route kiest. Hopelijk komen deze (nu nogal prijzige) pakketten ook ter beschikking van het recreatieverkeer. Blijf alert, navigatiesystemen zijn slechts een hulpmiddel!


Uitgeslapen achter het stuur
Er zijn piekplaatsen en piektijden wat caravanongelukken betreft. Franse steden als Parijs en Tours scoren hoog op de ongevalsladder. Ook het zuiden van Duitsland is zo’n typisch ongevalsgebied. In veel gevallen gebeuren de ongelukken aan het eind van de middag of ‘s avonds. Kortom na vele uren sturen is er vermindering van het concentratievermogen. Even niet opletten en het ongeval is een feit.  De meeste caravanongevallen gebeuren door:

-(over)vermoeidheid
-onaangepast rijgedrag (in veel gevallen te snel rijden);
-het niet voldoende kennen van de buitenlandse verkeersregels;
-verkeerde en te zware belading van caravan en trekkend voertuig;
-achterstallig onderhoud aan de caravan, de bandenspanning  laat nog al eens te wensen over (te weinig spanning).

Kruip uitgeslapen achter het stuur. Onvoldoende nachtrust heeft tot gevolg dat na enkele uren rijden uw waarneming- en reactievermogen minder scherp worden en dat u lichtgeraakt en ongeduldig wordt. Maar ook als u ‘s ochtends fris en monter van huis bent gegaan, moet je op uw tellen passen. Want gedurende de rit vermindert zonder dat je het merkt, het concentratievermogen.
Om dat te voorkomen is het nodig tijdens een lange rit na elke twee uur rijden minstens een kwartier te rusten, de benen te strekken en met de armen te zwaaien. Dit is goed voor de bloedsomloop, spieren en de wervelkolom, die enkele uren achtereen extra belast zijn geweest door een starre zithouding. Rijd in elk geval niet meer dan 500 tot 600 kilometer per dag. Begin de vakantie rit ‘s ochtends niet met een lege maag. Overslaan van het ontbijt vergroot de kans op hoofdpijn, vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Gebruik tijdens elke pauze een kleinigheid. In de middagpauze wordt een lichte lunch aanbevolen. Als je beslist een warme hap wilt eten, kies dan niet te zware spijzen. Veel en zwaar voedsel maakt loom en slaperig. Onderweg natuurlijk geen alcohol gebruiken. Laat dat lokkende biertje of glaasje wijn maar wachten tot ’s avonds, als er niet meer gereden hoeft te worden.