Caravan en de Wet

www.caravanendewet.nl

Caravanbouw.   

     

Nationaliteit-sticker.

















Nationaliteit-teken              


Zowel het motorvoertuig als de caravan moeten aan de achterzijde zijn voorzien van een  nationaliteit teken, als het zich bevindt in een land dat het Verdrag van Genève heeft ondertekend. Er zijn ook landen die een aparte overeenkomst hebben gesloten.
De verplichting staat vermeld in artikel 20 van dat verdrag. In bijlage 4 van dat verdrag is de inrichtingseis van dat teken omschreven. Voor Nederland (NL) luidt deze eis: De letters hebben een hoogte van ten minste 80 mm terwijl de lijndikte der letters 10 mm bedraagt. De letters zijn in zwart geschilderd op een witte ovale achtergrond, waarvan de langste as horizontaal gericht is.
Nadat de nieuwe kentekenplaten zijn ingevoerd zien we dat op deze nieuwe kentekenplaat het landen teken is aangebracht. Voor Europa is er niet zoveel aan de hand. Echter buiten Europa kan dit een probleem vormen. Vouwwagens en caravans, die geen eigen kenteken hebben, moeten het kenteken voeren van het trekkend motorvoertuig. De kentekenplaat is wit van kleur met zwarte cijfers en letters en zonder NL aanduiding. Voor deze voertuigen is de sticker dus zeker verplicht. Vergeet ook niet als je bijvoorbeeld een fietsendrager achter je auto hebt deze ook een witte kentekenplaat moet hebben en een NL sticker. De NL sticker mag NIET op de witte kentekenplaat worden aangebracht. De kleur en maatvoering van de nationaliteitstekens zijn vastgelegd in het Verdrag van Genéve (zie wetgeving).  
Bij een controle blijkt vaak dat vele voertuigen wel voorzien zijn van een teken, maar die niet voldoen aan de gestelde eisen. De kleur wijkt af (geel), de letters zijn te klein en er zijn versieringen op aangebracht.
Ga je naar het buitenland en ook nog eens buiten de Europese grens dan adviseer ik u te zorgen dat u een goede landensticker hebt, op zowel de auto als caravan.
U kunt in het land van vakantie waarschijnlijk een dergelijke (NL) sticker niet kopen, vandaar.



NL-sticker
De plicht deze sticker te voeren geldt alleen bij grensoverschrijdingen. Er is slechts één model sticker dat goedgekeurd is: in ovale uitvoering, wit van kleur met zwarte NL-tekens, waarbij alle verdere versieringen verboden zijn. Verder moeten de letters een hoogte van ten minste 8 cm hebben. De lijndikte dient ten minste 1 cm te bedragen. Sommige landen buiten de EG controleren hierop. 



Caravanopbouw
De bovenbouw van de caravan bestaat uit een laagje triplex, isolatiemateriaal en de beplating aan de buitenzijde die meestal van aluminium is.
Bij oudere caravans zijn deze onderdelen aan elkaar verbonden middels latwerk / spanten, nieten en schroefverbindingen. Bij moderne caravans zijn de materialen met elkaar onder druk verlijmd. Hierdoor ontstaat een sterke wand. Deze constructie noemt men de sandwich-methode.
Vloeren bestaan uit een multiplex plaat van ongeveer 1 cm dikte, een vrij dikke isolatielaag en aan de onderzijde een triplexplaat. De vloeren zijn versterkt met houten spanten. De onderdelen van de vloer zijn onderling onder druk met elkaar verlijmd.
Het dak van een caravan bestaat vaak uit een triplex laag, een isolatie laag, met daaroverheen een aluminium dakplaat. Vaak is dit een losse dakplaat om de wisselende temperaturen uitzetten en krimpen van de dakplaat mogelijk te maken. De meeste caravans worden volgens bovenstaande methode gebouwd.
De bovenbouw van moderne caravans zijn veelal vervaardigd van sandwichpanelen met aluminium buiten beplating. 


















































Speciale caravan opbouwconstructies

Eriba en de oude Constructam maken gebruik van een stalen raamwerk. De binnenzijde bestaat uit een laag vinyl en/of een laag triplex. Tussen het stalenraamwerk komt isolatiemateriaal, terwijl de buitenzijde bestaat uit wafelvormige aluminium beplating.

Biod, Lander en Predom maken gebruik van een met glasvezel verstevigde polyester buitenbeplating. De productie methode vindt plaats middels gietmallen. Hier worden schaaldelen gemaakt welke later aan elkaar verbonden worden. De binnenzijde wordt voorzien van een isolatielaag en vervolgens afgewerkt met skai- of vinylbekleding. De nieuwe Biod modellen worden vervaardigd uit volledig polyester inclusief de vloer, waarbij het geheel aan elkaar wordt gelamineerd. Er ontstaat een stevige doos constructie, waarbij een onderstel overbodig wordt. De draagarmen van de wielophanging worden rechtstreeks op de polyester vloer geschroefd. Met deze constructie vorm worden vele kilo's aan massa uitgespaard.






ABS kunstofdelen
Er worden verschillende soorten kunststoffen gebruikt voor de voor- en achterzijde alsmede de verbindingshoeken.
Veel caravans zijn aan de voor- en/of achterzijde voorzien van kunststofdelen, zoals een geïntegreerde disselkast en de verlichtingsbumpers. Deze onderdelen bestaan uit slagvaste kunststof en zijn bij schade moeilijk te repareren. Vaak moeten deze onderdelen dan ook in het geheel vervangen worden.


 



Wanden

Er mogen geen scheuren of gaten in de buitenwanden zitten. Dat veroorzaakt immers lekkage met alle narigheid van dien. Sterker nog, op den duur wordt de opbouw aangetast. De meest kwetsbare plaats bevindt zich boven de deur. Ook de plaatsen bij de ramen zijn gevoelig. De doosvormige bovenbouw geeft sterkte en stijfheid. Je ziet dat de onderstellen van caravans steeds worden aangepast aan de moderne materialen en techniek. Caravans die gekoppeld zijn achter 4-Wheel-drivevoertuigen hebben het vaker wat zwaarder te voortduren dan gekoppeld achter een personenauto.